Saturday, December 25, 2010

Lafaz yang x terungkap.

Situasi 1
Kawan :Macam mana result engkau ?
Anda : hmmmm... ok la cukup makan..

Situasi 2
Kawan : Engkau dapat mana ? Aku dapat pergi Jordan..
Anda : Malaysia ja... (sambil menghembus nafas..)

Situasi 3
Kawan : Engkau dapat kos apa.? Aku MEDIC UIA..
Anda : Kos biasa-biasa je...


Itu lah hint-hint yang berkaitan untuk post kali ni... Situasi ni aku sendiri yang alami.. gara-gara exam oriented di negara kita ni..hahaha....

ENTRI fasa I :
Baru-baru ni exam bagi student UPSI baru je keluar... So rata-rata status facebook budak UPSI ni pasal kesyukuran dan kepasrahan terhadap RESULT exam ni... tak terkecuali la aku..hahahaha

Antara istilah tipikal yang digunakan bagi menggambarkan result :

  1. Tahniah
  2. Syukur ke hadrat ILLAHI (islamic ckit)
  3. Aku redha atas segala ketentuan ( ala-ala pasrah)
  4. Next time cuba lagi
  5. Mungkin tak ada rezeki...
Tapi ada beberapa istilah yang agak jarang di jumpai :

  • " maaf anda berhutang RM 0.20 "
  • Sorry due to RM 0.70 your result could not be shown
Aku nak tergelak baca status yang unik tu.. (moral : lain kli jgn pinjam buku library..hahahaha )

ENTRI fasa II :
Bila result tinggi + gempak + meletop... ucapan tahniah tu memang la biasa... tapi yang tak tahan tu ada pulak buat akuan jujur  macam ni..:
" tahniah la atas kejayaan ENGKAU.. Engkau lain la bijak.. aku bukan gifted macam ENGKAU..Aku memang macam ni.....  "

Owh ok FINE ! Rasa nak lempang je kalau yang cakap macam tu..!
Ayoooo! W T H.... !

Tu la manusia... selalu tengok benda depan mata... tak pernah  nak pikir dalam-dalam... Analisis tahap tadika..

Pernah tak kita tanya dia berapa kali dia gagal sebelum dia dapat pegang manisnya kejayaan...

Pernah tak kita pikir berapa kali air mata kagagalan membasahinya sebelum aira mata kejayaan menjengahnya...

Pernah tak kita fikir berapa kali apple jatuh atas kepala Sir Isaac Newtown sebelum dia sedar tu sebenarnya graviti....

Pernah ke kita pikir....
hmmm....

Rezeki sememangnya ketentuan ILLAHI... Kita hanya layak untuk berusaha...



P/S : Better late than never...






3 comments:

  1. setuju~ sy penah dapat markah 10 dlm subjek penulisan BM darjah 3.. itu zaman kegelapan. kegagalan x semestinya gagal selamanya.. skrg? bakal cikgu BM. Usah dipertikaikan,.

    ReplyDelete
  2. setuju juga ! saya tak suka matematik dan sering gagal masa ujian di sekolah. Oleh itu saya membuat keputusan meninggalkan kalkulator semasa ipta dan alhamdulillah kejayaan itu nampak.

    ReplyDelete
  3. hpdanspesifikasi.blogspot.com hpdanspesifikasi.blogspot.com hpdanspesifikasi.blogspot.com hpdanspesifikasi.blogspot.com

    ReplyDelete