Sunday, November 28, 2010

Adikkan ada.!

" the day that i though i'll be lonely.. the day day i drop countless tears.. the day i felt being left in the dark... is the day you come and hold my hand.. just you i'm glad to be with... "
                                                                                                                 from :                                                                                                                       BROTHER


"Aku ingin berubah !".. Satu ungkapan yang cukup mudah untuk dilafazkan tetapi memang sukar untuk dizahirkan.. . memerlukan keazaman yang kuat dan perlu ada satu sebab yang cukup kuat... tapi ada juga yang kata..kalau nak berubah tak perlu sebab.. sampai je seruan berubah la dia.. hmm... mungkin


Bagi sesiapa yang pernah mengalami fasa perubahan ini mungkin akan memahami entri pos kali ni... Aku juga pernah mengalami fasa perubahan ini.. dan bagi aku fasa ini masih berterusan sehingga sekarang...  (fasa perubahan ni INSYAALLAH akan diceritakan dalam entri yang lain ek...)




Form 3 adalah satu time yang paling aku tidak boleh lupa... masa tu aku menduduki PMR... satu kelas memang dah jadi macam family.. Tiap  malam kitorang study sama-sama... bincang soalan-soalan...  sama-sama tido kat bilik study.. tukar shift time study (gilir-gilir berjaga malam time study ) besh sangat.. walaupun penat tapi masih sama-sama boleh gelak.... memang seronok )


Alhamdulillah result kitorang pun juga membuahkan hasil yang cukup cemerlang dan tahun tu PMR adalah antara yang cemerlang...Ramai yang dapat 9A termasuklah aku.. syukur ..
Tahun kemudian dapatlah kitorang sama-sama masuk kelas pertama kelas IBNU KHALDUN.. Namun itu hanya sementara... dalam masa 3 minggu result bagi tawaran SBP pun keluar... ramai yang dapat tawaran.. dari sehari ke sehari makin ramai yang dapat tawaran..


Melihat mereka pergi tanpa mampu berkata apa-apa.... hanya tuhan yang tahu perasaan aku ketika itu.. Bagi seseorang yang baru sahaja mengenal erti sebuah persahabatan terpaksa mengenal erti pahitnya perpisahan..  Masya-ALLAH....pedihnya hati ini... Ingin saja aku menahan mereka daripada pergi...  


kapasiti kelas kami semakin berkurangan.. ada seorang sahabat bercerita bahawa dia amat sedih melihat keadaan itu.. dan bagaimana perasaan aku apabila melihat seorang sahabat menitiskan air mata tanpa aku dapat berbuat apa-apa... how useless i felt on that day...


Sepanjang kejadian itu... hampir tiap-tiap malam aku tidak tidur di bilik... Kerana aku tahu aku adalah insan yang amat lemah apabila time megucapkan selamat tinggal... dan aku tidak mahu mereka melihat aku dalam keadaan lemah.. Aku akan tidur di bilik lower form.. lagipun bilik diorang ada katil kosong.... Dalam masa yang sama melihat telatah diorang yang baru first time masuk asrama memang dapat sedikit sebanyak mengubat pedih di hati....


Ada satu malam.. budak-budak lower form ni suruh aku cerita tentang mistik-mistik kat asrama ... hahahaha... Mula-mula nak tergelak jugak.pastu aku cerita la kat diorang... cerita turun temurun..hahahaha... pada malam tu juga lah aku kenal seorang budak... die tersenyum je..Jadi aku tanya la nama dia....  Selepas pada malam itu kami agak rapat.. macam belangkas......huhuhuhu... 


Ada satu hari aku banyak sangat homework jadi aku berhajat untuk siapkan kerja aku kat bilik study... lebey krang dalam area hampir pukul 12.00 tiba-tiba dia datang bilik study teman aku... memang aku agak terperanjat... padahal masa tu nampak sangat muka dia mengantuk ( muka student ala-ala time waktu subject sejarah...hahahaha)...


Waktu yang insya-ALLAH akan aku ingat selagi hayat dikandung abdan apabila time hari terakhir kawan-kawan yang akan transfer berada di sekolah tu.. memang aku tak dapat tahan sebak .... tapi tanpa aku sedari dia datang dan beritahu satu ungkapan yang tak mungkin aku lupa.. walaupun aku memang dah anggap dia macam adik aku.... Dia menyapa dan berkata kan adik ada!.... (mood : ala-ala terharu )


Yup ! kesedihan menutup pandangan aku untuk menghargai sesuatu yang berada dihadapan.. sesustu yang cukup bernilai.... seorang adik ...sedangkan aku meratapi pemergian yang memang dah berlaku...




p/s: cerita ini mungkin ada twisted namun plotnya masih sama sebagaimana ingatan aku tentang adik...






                                                                                                           ~to be continue ~






Blogger Templates

Blogger Templates

5 comments:

  1. adek?? adekk?? adeekk?? fine.. hahahaha cepat2x sambunk.

    ReplyDelete
  2. adik ini adalah satu kebiasaan kehidupan bagi pelajar2 asrama... saya turut tersentuh bila baca entry nie... (mode : rindu adik2 aku...!!!)

    ReplyDelete
  3. saya pernah duk hostel okkk... ting 3, ting 5, dan ting 6 okkkk, dan sy x pena ade perasaan sebegini. sila kesali. har2x

    ReplyDelete
  4. hahahahha...no komen la abg fawis..

    ReplyDelete